BIST 100 9.913 DOLAR 35,41 EURO 36,40 ALTIN 3.059,59
15° İstanbul
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyon
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkari
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • İstanbul
  • İzmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce

Türkiye'nin yangın söndürme uçağı yokken; Yunanistan'da 39, Fas'ta 5 uçak var

Türkiye'nin yangın söndürme uçağı yokken; Yunanistan'da 39, Fas'ta 5 uçak var

Türkiye envanterinde bulunan 3 uçakla orman yangınlarınla mücadele ederken, Yunanistan 39 uçaklık filosuyla ormanlarını koruyor. Akdeniz bölgesinde bulunan diğer ülkeler de de uçak sayısı Türkiye'ye göre fazla.

Yunanistan, Akdeniz bölgesinin en geniş yangın söndürme uçak filolarından birine sahip. 39 uçaklık filo faal olarak kullanılıyor. Ayrıca 332 araç sahada görev yapıyor.

Fransa Sivil Savunma bünyesinde yer alan söndürme uçaklarının sayısı 32. Bunların içinde 12 Canadair CL415, 10 Grumman S-2 Tracker, 4 Dash-8 Q400 ve 3 Beechcraft King Air 200 var.

Sözcü gazetesinden Deniz Ayhan'ın haberine göre; Akdeniz ikliminin de etkisiyle sık sık orman yangınlarıyla mücadele eden İspanya'nın elinde 17 uçaktan oluşan bir Canadair filosu bulunuyor. Ayrıca 57 de kiralık uçakları var.

ABD'DE SAYI BİNİ BULUYOR

İtalya'nın yangın söndürme filosunda 16 CL-415 ile 3 CL-215'ten oluşan 19 uçaklık bir Canadair ağırlığı dikkat çekiyor. 88 de kiralık uçakları var.

Rusya ise tam 40 yangın söndürme uçağına sahip. ABD'deki kiralık uçak ve helikopter toplamı ise bini buluyor. Kanada'nın yangın söndürme uçağı sayısı 136.

Hırvatistan'da 8, Fas'ta bile 5 söndürme uçağı var.

NE OLMUŞTU?

Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli, Türkiye'de çıkan orman yangınlarından sonra müdahalede yetersizliğe ilişkin eleştirilere, "Envanterimizde yangın söndürme uçağımız ve helikopterimiz yok, bu ezelden beri böyle. Envantere de uçak alımı ile ilgili sayın Cumhurbaşkanının talimatı ile çalışmalara başladık. Şu andaki uçakların tedarikçisi de THK." şeklinde yanıt vermişti.

Tarım ve Orman Bakanlığı'ndan yangın söndürmede uçakların neden kullanılmadığına ilişkin gelen eleştirilere ilgili bir açıklama yapıldı. Açıklamada, ''Havada ne kullandığınız değil, yere ne kadar su attığınız önemlidir. Böyle bakıldığında "45 uçağımız var" diyebiliriz" ifadelerine yer verildi.

Bakanlık, "Kamuoyunda tartışılan uçaklar, THK'ya ait CL-215 tipi eski teknolojiye sahip uçaklardır. Bu eski tip uçaklar yangınlarda etkili ver verimli olarak çalışmadığından dolayı yangınlara etkili şekilde müdahale edilebilen Turboprop veya Turbofan motorlu uçaklar kullanıyoruz" açıklamasında bulundu.

Bakanlıktan yapılan açıklama şu şekilde:

"THK İLE HERHANGİ BİR SORUNU BULUNMAMAKTADIR"

Son 3 günde 24 ilimizde meydana gelen 84 orman yangınına 6 uçak, 45 helikopter, 9 İHA1 insansız helikopter, 1 yangın söndürme tankı, 1080 arazöz, 55 iş makinesi ve 4 binin üzerinde personel ile müdahale ediyoruz.

Bakanlığımızın THK ile herhangi bir sorunu bulunmamaktadır. 2020 yılında 2 uçak, 2021 yılında 3 uçak ve 18 helikopter orman yangınlarıyla mücadele kullanılmak üzere THK Gökçen Havacılık İktisadi İşletmesinin içinde bulunduğu ortalıklardan kiralanmıştır.

Kamuoyunda tartışılan uçaklar, THK'ya ait CL-215 tipi eski teknolojiye sahip uçaklardır. Bu eski tip uçaklar yangınlarda etkili ver verimli olarak çalışmadığından dolayı yangınlara etkili şekilde müdahale edilebilen Turboprop veya Turbofan motorlu uçaklar kullanıyoruz.

"45 UÇAĞIMIZ VAR' DİYEBİLİRİZ"

Şu an kullanılan son teknoloji amfibik uçakların su taşıma kapasitesi 12 tondur. Manavgat yangınında uçaklar etkili şekilde kullanılmıştır. Yangına müdahalede kullanılan helikopterlerin su taşıma kapasitesi de 10 tona kadar çıkmaktadır. Yani bizdeki 1 helikopter, 1 uçak potansiyelinde su atabilmektedir. Esasen havada ne kullandığınız değil, yere ne kadar su attığınız önemlidir. Böyle bakıldığında "45 uçağımız var" diyebiliriz.

Coğrafyamıza göre helikopterlerin daha faydalı olacağı düşünülmüş ve helikopter sayısı artırılarak, nokta atışı müdahaleler seri hale getirilmiştir. Zamanla filomuza katılan uçaklar, ihtiyaçlar doğrultusunda kullanılmaktadır.

"İŞİN ASLI ÖYLE DEĞİL"

Medyada helikopter pervanesinin yarattığı rüzgarın yanan çam kozalaklarını uzaklara fırlatarak, oralarda da yangına neden olduğuna ilişkin görüşler dolaşmaktadır. Ancak işin aslı öyle değil. Ülkemizde kullanılan yangın söndürme helikopterleri, gövde dışı Bambi Bucket diye adlandırılan su taşıma haznelerindeki su ile yangına müdahale etmektedir. Bambi Bucket'ker helikopterden sarkan bir ipin ucunda palm etkisi yapmayacak bir mesafede bulunduğundan iddia edildiği gibi bir rüzgar etkisi yaratmamaktadır.

Diğer yandan yine yangında kullandığımız uçakların çok büyük olduğunu, bu yüzden vadilere giremediğini iddia edenler var. Yangın söndürmede dünyada değişik boyutlarda uçaklar kullanılmaktadır. Orman yangınlarıyla mücadelede kullanılan uçaklar hangi boyut ve kapasitede olursa olsun bu amaç için üretildiğinden bu tür yorumlara da itibar edilmemesi gerektiğini belirtmek isteriz."