BIST 100 9.550 DOLAR 34,53 EURO 36,23 ALTIN 2.986,05
4° İstanbul
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyon
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkari
  • Hatay
  • Isparta
  • İçel
  • İstanbul
  • İzmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce

Tarih verildi: İkinci el araçta fırsat ayı

Tarih verildi: İkinci el araçta fırsat ayı

İkinci el araç satışlarındaki durgunluk devam ederken, sektör temsilcilerinden konuya ilişkin bir açıklama geldi. Buna göre, satışların Mart ayından itibaren yeniden canlanacağı tahmin edildi.

Sektör temsilcileri, ikinci el otomotiv piyasasının sıfır araç fiyatlarını referans aldığını, sıfır araç fiyatlarındaki düşüşün ikinci el piyasasına da düşüş olarak yansıyacağını ve döviz kurundaki gelişmelerin araç fiyatları etkilediğini belirtiyor. Uzmanlar, satışların geçen yılın ocak ayında olduğu gibi yavaş başladığını ancak şubat ayı itibarıyla yeniden hareketlendiğini ifade ediyor.

Otomerkezi Üst Yöneticisi (CEO) Muhammed Ali Karakaş da yeni yıl çok durağan başladığını ancak şubat ortasından itibaren satışların açılmaya başladığını ifade etti. Karakaş, tüketicilerin genelde düşük segment, fiyat ortalaması 180 bin-230 bin TL arası ve yakıt tüketimi düşük olan otomobillere rağbet gösterdiğini bildirdi.

Kur, enflasyon, faiz oranları gibi satın alma maliyetlerinin tüketiciyi etkilediğini belirten Karakaş, “Genellikle ikinci el otomobilde yılın ilk çeyreği durgun geçer ama bu sene geçtiğimiz yıldan, artan şişkin fiyatların da düşme beklentisinden kaynaklı ekstra bir durgunluk yaşanıyor” dedi.

Karakaş, “Pazarın gözü kulağı özellikle BDDK’dan gelecek vade ve peşinat oranlarının değişmesinde. Bu karardan sonra tüketicilerin harekete geçmesi bekleniyor. Özellikle tüketici düşük peşinat ve uzun vade imkanları beklentisinde. Bu beklenti karşılık bulursa pazar ciddi derecede hareketlenir. Mart ortası gibi kiralama taleplerinin de turizme doğru orantılı olarak artmasıyla birlikte kiralama firmalarının da ikinci el alıma yoğunlaşması pazarı canlandıracaktır” ifadelerini kullandı.

'FIRSAT AYI'

İkinci elde fiyatların özellikle geçen yılın son ayında gelen köpük fiyatlamalarla beraber tüketicinin de öngördüğü rakamların üstüne çıktığını kaydeden Karakaş, “Talebin ve kurun düşüşü ile bu köpük gitti ancak kurun dengelenmesi uzun sürünce bu düşüş beklentisini tüketicide tekrar canlandırdı. Son dönemde sıfırdaki fiyat artışları ve kurun da dengelenmesiyle fiyatlarda düşme ihtimali kalmadı. Diğer taraftan dünya genelinde artan enerji ve lojistik maliyetlerini de eklersek otomobillerde fiyatların düşmesi artık çok zor. Dolayısıyla şubat ve mart aylarını bu sene için ikinci el otomobil alacaklar için fiyat anlamında fırsat ayı olduğunu düşünüyoruz.” değerlendirmesinde bulundu.

Otokoç Otomotiv İkinci El ve Filo Operasyonları Direktörü Birkan Çalışkan, pazardaki satışı etkileyen en önemli etkenlerin başında tüketici kredi faiz oranlarının geldiğine dikkati çekerek “Ülkemizde tüketiciler uygun faiz oranları ile kredi bulabildiği sürece 2. el otomobil alımına devam ediyor. Diğer bir etken fiyat seviyeleri. Alım gücüne bağlı olarak müşteri talebi daha hesaplı olan, belli model ve araç yaş gruplarında toplanıyor. Özellikle şirketlerin yıl sonunda alım yapma tercihleri, bireylerin yıl sonundaki satış kampanyaları beklentisi nedeni ile yeni yılın ilk aylarının önceki yılın aralık ayına göre daha düşük tempoda olması normaldir. Ancak 2022 yılı ocak ve şubat ayı satış temposu beklentilerin çok altında gerçekleşti” ifadelerini kullandı.

Özellikle fiyatlamadaki belirsizlikler ortadan kalktıkça, pazarda normalleşme beklemenin mümkün olduğunu dile getiren Çalışkan, diğer yandan sıfır araç üretimindeki çip krizinin aynı şekilde devam ettiğini ve sıfır araç bulunurluğundaki bu zorluk nedeniyle 2. el araçlara talebin tekrar artmaya başlayacağını söyledi.

Şubat ayı ile başlayan hareketin özellikle mart ve nisan aylarında daha da ivmeleneceğini söyleyen Çalışkan, “Diğer taraftan taşıt kredisi faiz oranları da belirleyici olacaktır. 2021 yılında BDDK tarafından yapılan bir düzenleme ile taşıt kredisi kullanımında yeni limitler belirlenmiş ve kredi vadeleri düşürülmüştü. Hem faizlerdeki olası düşüş, hem de taşıt kredisi kullanım koşullarında yapılacak güncellemeler pazardaki hareketlenmeyi öne çekebilir, pozitif etki yaratabilir” diye konuştu.

Birkan Çalışkan, sıfır araç fiyatlarının döviz kurunu ve 2. el araçların da sıfır araç fiyatlarını takip ettiğini ve fiyatların buna göre şekillendiğini ifade ederek, “Önümüzdeki dönemde döviz kurunun sabit kaldığı, sıfır araç fiyatlarının herhangi bir sebeple düşmediği süreçte, 2. el pazarında da bir fiyat düşüşü beklemek doğru olmayabilir” dedi.