İzmir’de faaliyet yürüten Konak Mülteci Derneği, 50 mülteci çocuk ve ailesiyle görüşerek hazırladığı ‘Mülteci Çocukların Uzaktan Eğitime Erişimi’ raporunu yayımladı. Pandemisürecinde eğitimdeki eşitsizliğin daha da derinleştiğine vurgu yapılan raporda, uzaktan eğitimin dijital uçurumu da artırdığına dikkat çekildi.
EĞİTİMDEN KOPMA RİSKİ
Birgün'den Dilan Esen'in haberine göre, raporda, mülteci kız çocuklarının tehlikede olduğu belirtildi. Mülteci çocuklar arasındaki okullaşma oranının oldukça düşük olduğuna ve pandemi sonrası uzaktan eğitime erişim ile ilgili yaşanan ek sorunların mülteci çocukların okuldan kopma riskini daha da artırdığı aktarıldı. Rapora göre yalnızca 30 ailenin çocukları uzaktan eğitimden faydalanabiliyor. Uzaktan eğitime erişebilen çocukların ise sadece 5’i derslere her zaman katılabiliyor.
26’SININ TELEVİZYONU YOK
Derslere katılımı engelleyen faktörler raporda şöyle sıralanıyor: Evde yeterli sayıda teknik ekipman olmaması, evde internetin ya hiç ya da yetersiz olması, mülteci çocukların dil engeli, evdeki koşulların yetersizliği, öğretmen ilgisizliği ve EBA’ya erişim sorunu. Rapora göre 26 çocuğun evinde televizyon bile bulunmuyor.
Rapordan öne çıkan veriler şu şekilde:
♦ Hanebaşına 2,6 öğrenci düşüyor.
♦ 43 ailede çocukların dersleri dinleyebileceği bir alan bulunmuyor.
♦ 'Çocuklar uzaktan eğitim sürecinde derslere ne sıklıkla katılabiliyor?' sorusuna 10 aile 'genellikle' 6 aile 'bazen' 9 aile de 'nadiren' dedi.
♦ Çocuklarının derslerini takip ettiği belirten 30 aileden 22'si cep telefonu, 5'i tablet, 1'i de bilgisayarla takip ettiğini söyledi.
♦ 31 aile okul yönetimi ya da öğretmenlerin uzaktan eğitim sürecinde kendileri ile temas kurmadığını aktardı.
♦ 25 aile 'yeterli sayıda cep telefonu, bilgisayar, tablet olmaması', 19 aile 'internetin olmaması ya da yetersiz olması', 17 aile 'dil engeli', 16 aile 'evdeki koşulların dersleri dinlemek için uygun olmaması' ve 'öğretmenlerin ilgisizliği', 14 aile 'EBA'ya erişim sorunu' nedeniyle çocuklarının derslerini düzenli olarak takip edemediğini belirtti.
♦ 45 aile verilen eğitimin yeterli olmadığını açıkladı.
♦ Okul çağındaki mülteci çocukların tamamının öğrenimlerine devam etmesinin önemine değinilen raporda, öneriler ise şöyle sıralandı:
♦ Eğitim materyallerine daha çok çocuğun erişebilmesine yönelik çalışma yapılmalı.
♦ Mülteci çocukların internet, televizyon, tablet, bilgisayar gibi teknik ekipman eksiklikleri giderilmeli.
♦ Sınıfında mülteci öğrenci bulunan öğretmenler çocukların özel ihtiyaçları hakkında bilgilendirilmeli.
♦ Mülteci çocukların uyum sorunlarının çözümüne yönelik olarak öğrenciler Türkçe öğrenmeleri açısından desteklenmeli.
♦ Ebeveynlerin çalışma yaşamına katılımı, düzenli bir gelir sahibi olması ve sosyoekonomik açıdan desteklenmesi çocukların eğitimlerine devam edebilmesi açısından da önem taşıyor.
♦ Mülteci çocukların bulundukları sınıflarda kendi dillerinde de eğitim alabilmelerine olanak sağlayacak çift dilli öğrenim materyalleri geliştirilmeli.