BIST 100 9.668 DOLAR 34,65 EURO 36,46 ALTIN 2.948,49
12° İstanbul
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyon
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkari
  • Hatay
  • Isparta
  • İçel
  • İstanbul
  • İzmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce

MEB'in eğitim planı tutmadı

MEB'in eğitim planı tutmadı

Özel liselerin sayısı 305 artsa da öğrenci sayısı 25 bin 911 azaldı. İmam hatip liselerinde ise okul sayısı 27 artarken geçen yıla göre öğrenci sayısı 2 bin 343 azaldı. 

2019-2020 eğitim öğretim yılına ilişkin istatistiklere eğitimdeki piyasacı uygulamalar ve ekonomik darboğaz damgasını vurdu.

Milli Eğitim Bakanlığı’nca yayımlanan, “Örgün Eğitim İstatistikleri” eğitimdeki olumsuz tabloyu bir kez daha gözler önüne serdi. Eğitimde piyasalaşma sürecini ortaya koyan istatistiklere göre, genel ortaöğretimdeki özel okulların sayısı, devlet okullarının üzerine çıktı.

Kovid-19 salgını ve ekonomik darboğaz, MEB’in örgün eğitim istatistiklerine de yansıdı. Bakanlığın 2019-2020 eğitim öğretim yılına ilişkin verileri, eğitimi piyasalaştıran hamlelerin karşılık bulduğunu ortaya koydu.

ÖZELE TEŞVİK SONUÇ VERDİ

MEB’in verilerine göre, 2019-2020 döneminde özel ortaöğretim kurumu sayısı, 2018-2019 dönemine göre 305 arttı. Okul sayısındaki artışa karşın, özel liselerde eğitim gören öğrenci sayısı 25 bin 911 azaldı. Bakanlığın özel okullara yönelik teşvik politikası sonuç verirken 3 bin 176 olan özel ortaöğretim kurumu sayısı, 3 bin 65 olan resmi genel ortaöğretim sayısını geride bıraktı.

BirGün'den Mustafa Mert Bildircin'in haberine göre, özel öğretim kurumlarındaki öğrencilerin toplam örgün eğitim içindeki oranının yüzde 8,8 olduğu belirtildi. Bu oran, okul öncesi eğitim için yüzde 17,7, ilkokul için yüzde 5,2 ortaokul için yüzde 6,3 ortaöğretim için de yüzde 13,1 olarak kaydedildi.

İMAM HATİPLER RAĞBET GÖRMEDİ

İktidarın, “Dindar nesil” projesinin en önemli unsuru olan imam hatip liselerine yönelik MEB’in tüm yönlendirme ve teşvik çalışmaları, 2019-2020 eğitim öğretim yılında da sonuç vermedi. 2019-2020 döneminde imam hatip liselerindeki öğrenci sayısı geçen yıla göre 2 bin 343 azalırken genel liselerdeki öğrenci artışı 198 bin 530 oldu. Bir yılda açılan 27 yeni imam hatip lisesi ile imam hatip lisesi başına düşen öğrenci sayısı 153’e kadar düşürüldü. Genel lise başına düşen öğrenci sayısı ise 525 olarak gerçekleşti.

SÖZLEŞMELİ MODEL KALICILAŞTI

Eğitimde güvencesiz istihdamı kalıcılaştırdığı gerekçesiyle eleştirilen sözleşmeli öğretmenlik modelindeki ısrar da verilerde karşılık buldu. Bakanlık bünyesinde çalışan sözleşmeli öğretmen sayısı 101 bin 730’a yükseldi.

AÇIK LİSELER ÖĞRENCİ KAYBETTİ

İstatistikler, öğrencilerin açık liselerden uzaklaşma eğiliminde olduğuna işaret etti. Toplam 4 bin 114 öğrenci açık liselerden örgün eğitime geçiş yaparken en fazla öğrenci kaybeden açık lise türünün mesleki ve teknik eğitimde olduğu bildirildi. Açık liselerdeki öğrenci kaybına karşın açık ortaokullardaki öğrenci sayısının artması dikkati çekti. Açık ortaokullarda öğrenim görenlerin sayısı 2020 yılında önceki yıla göre 32 bin 884 arttı.

***

Öğrenci sayısı 18 milyon 241 bin 881

Örgün eğitim istatistiklerinde şu bazı veriler de öne çıktı:

♦ Türkiye’de okul öncesi eğitim, ilköğretim ve ortaöğretim düzeyinde, 9 milyon 435 bin’i erkek, 8 milyon 806 bin 881’i kız olmak üzere toplam 18 milyon 241 bin 881 öğrenci eğitim alıyor.

♦ Öğrencilerden 15 milyon 189 bin 878’i resmi, 1 milyon 468 bin 198’i özel ve 1 milyon 583 bin 805’i ise açık öğretim kurumlarında okuyor.

♦ Örgün eğitim kurumlarında görev yapan öğretmen sayısı 2019-2020 eğitim öğretim yılında 1 milyon 117 bin 686 oldu. Bu öğretmenlerin 942 bin 936’sı resmi okullarda, 174 bin 750’si özel okullarda görev yapıyor.

♦ Örgün eğitimde, 54 bin 715’i resmi okul, 13 bin 870’ü özel okul, 4’ü açık öğretim okulu olmak üzere toplam 68 bin 589 okul bulunuyor.

♦ Okul öncesi eğitim 5 yaşta net okullaşma oranı yüzde 71,22 oldu. Net okullaşma oranları ilkokulda yüzde 93,62 ortaokulda yüzde 95,90, ortaöğretimde yüzde 85,01 olarak kayda geçti.

♦ Öğrencilerin bulundukları eğitim kademesine bakılmadan yaş gruplarına göre hesaplanan net okullaşma oranları 3-5 yaş grubunda yüzde 43,20; 4-5 yaş grubunda yüzde 54,36; 5 yaşta yüzde 75; 10, 6-9 yaş grubunda yüzde 97,96; 10-13 yaş grubunda yüzde 98,64; 14-17 yaş grubu için yüzde 89,19 olarak belirlendi.

***

Eğitim aracılığıyla yaşam değiştirme isteği sürüyor

Özelin devlete karşı baskınlığının rapora yansıdığını dile getiren Eğitim Sen Yönetim Kurulu Üyesi Bozdoğan, verileri BirGün’e değerlendirdi. MEB’in özel okulu teşvik çalışmaları sonucunda okul sayısının arttığına dikkati çeken Bozdoğan, öğrenci sayısındaki azalmayı ise ekonomik krize bağladı. Bozdoğan, açık liselerdeki öğrenci sayısının azalmasına ilişkin ise “Öğrencilerin her şeye rağmen eğitim aracılığı ile yaşamlarını değiştirme çabası devam ediyor. Salgın koşullarına rağmen öğrencilerin açık liselere gitmemesi bize çok şey anlatıyor” değerlendirmesinde bulundu.