BIST 100 10.030 DOLAR 34,13 EURO 38,14 ALTIN 2.913,02
22° İstanbul
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyon
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkari
  • Hatay
  • Isparta
  • İçel
  • İstanbul
  • İzmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce

İkinci el araç piyasasını döviz kuru durdurdu!

İkinci el araç piyasasını döviz kuru durdurdu!

TL'nin döviz karşısında sert değer kaybı 2. el otomotiv piyasasını durma noktasına getirdi. Bugün sattıkları araçtan, yarın zarar edeceklerini söyleyen galericiler, batmamak için kendi aralarında alım-satım yaptıklarını söyledi.

TL geçtiğimiz salı günü piyasalarda sert değer kaybı yaşadı. Döviz kurları o kadar oynaktı ki Kapalıçarşı'daki 'Ayaklı Borsa' tahta kapattı, bazı bankalar döviz alım satımını geçici olarak durdurdu. Piyasalardaki bu belirsizlik sürerken 2. el otomotiv sektöründe de durgunluk tavan yaptı.

halktv.com.tr'den Arda Ormancı'nın haberine göre; Bağcılar'da bulunan Oto Center pek çok galericiye ev sahipliği yapıyor. Uzaktan bakınca galericilerin dükkanlarının önünde sıra sıra araçlar her şey yolundaymış izlenimi veriyor. Ancak bazı galericiler 2 aydır satış yapamıyor. Bazıları ise batmamak için kendi aralarında alım-satım yapıyor.

Galerilerde 2017 ve yakın üretim tarihli olup 190 bin TL'nin altında araç bulmak zor. Ancak fiyatlar aracın hasar kaydına ve ne kadar yol yaptığına bağlı olarak değişiyor. Daha yaşlı araçlar için ise en düşük fiyat 110 bin TL.

Oto Center'da bir de sahibini bekleyen bir emektar var, Tofaş... Fiyatı ise 43 bin TL. Aracı satan galerici bu fiyat için "Eskiden 10-15 bin TL'ye bu aracı almayanı döverlerdi. Nasıl bu iş buraya geldi, anlayamadık.." yorumunu yapıyor.

'TALEP VAR AMA YERİNE KOYAMIYORUZ'

Hemen her galerici 'İşler nasıl?' sorusuna 'Çok kötü' cevabını veriyor. Biraz daha sohbeti ilerletince 2. el araçlara talebin olduğunu ancak kendilerinin hemen her satıştan zarar ettiklerini ifade etti.

Her gün fiyat değiştirmek zorunda kaldıklarıı söyleyen galericilerden biri, söz konusu zararın nedenini oynak kur fiyatları ve enflasyona bağlayarak 'Zamanında 100 bine aldığım arabayı bugün 150 bine satsam yarın gidip 155-160 bin bandından alacağım. Herkes çakallık yaptığımızı zannediyor ama zarar ediyoruz. Sattığımız aracın yerine koyacak araç bulamıyoruz' şeklinde konuştu. Ayrıca, halkın alım gücünün düşmesinin de piyasada durgunluk yarattığını ifade etti.

Sektörde tam bir durgunluk olduğundan ve yine sattıkları aracın yerine yenisini koyamadıklarından dert yanan başka bir galerici ise, "Ben bütün ilanlarımı internetten çektim. Çünkü piyasa belli değil, her gün fiyat güncelliyoruz. Bir aracın değeri bellidir, 3-5 bin aşağı yukarı oynar veya oynamaz. Ancak şu an önümüzü göremiyoruz" dedi.

Bunun yanı sıra, müşterinin dolardaki oynaklık yüzünden 2. el araca yatırım yapmak istediğini ancak üretim sıkıntısı ve fiyat oynaklığı yüzünden piyasada 2. el aracın devir daiminin tıkandığını aktardı.

Bir başka galerici ise müşteri talebinin az olduğunu, zaten araçları satsalar da yerine yenisini koyamadıklarını aktararak, "Şu an piyasada kimse araç satamıyor, satılan araçlar da esnaf arasında satılıyor" diyerek durumun vahim olduğunu ve piyasanın durma noktasına geldiğini belirtti.

Galericiler ayrıca satacak araç bulamadıklarını, kara kara düşündüklerini aktararak, araç üretiminin ve yurt dışından Türkiye'ye gelen araç sevkiyatının da düştüğünü dile getirdi.

Sektörün daha canlı olduğu sıralarda müşterinin en çok rağbet gösterdiği araçları da sıralayan galericilerin genelde listesi şöyle:

1- Renault Grubu ( Fluence-Megane-Clio)
2- Volkswagen Grubu (Passat-Polo-Jetta)
3- BMW Grubu
4- Ford Grubu (Fiesta-Focus)
5- Toyota Grubu