ABD'nin en büyük yolcu ve kargo hava yolu şirketleri yaptıkları uyarıda AT&T ve Verizon'ın hizmete sunmaya hazırlandığı 5G teknolojisinin yeni C bandının potansiyel olarak çok sayıda uçağı kullanılmaz hale getireceğini ve on binlerce yolcuyu zor durumda bırakıp, tedarik zincirini, ilaç ve tıbbi malzemelerin nakliyesini zora sokabileceğini belirtti.
American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines, Southwest Airlines gibi yolcu şirketlerinin yanı sıra UPS Airlines, Atlas Air, JetBlue Air ve FedEx Express gibi kargo şirketlerinin yönetim kurulu üyeleri ortak mektup imzalayarak "Büyük havaalanları uçuş için uygun hale getirilmediği takdirde seyahat ve taşımacılığın çoğunun gerçekleşemeyeceğini" bildirdi.
Hava yolu şirketleri 5G uygulamasının özellikle kilit havaalanı pistlerinin 2 mil yakınınındaki bölgelerde devreye girmemesini talep ediyor.
Reuters haber ajansının bir kopyasını ele geçirdiği mektup, Beyaz Saray Ulusal Ekonomik Konseyi Direktörü Brian Deese, Ulaşım Bakanı Pete Buttigieg, Federal Havacılık İdaresi (FAA) Başkanı Steve Dickson ve Federal İletişim Komisyonu Başkanı Jessica Rosenworcel'a gönderildi.
Dünyanın en büyük iki uçak üreticisi Boeing ve Airbus da aralık ayında ABD ulaşım bakanına mektup göndererek 5G teknolojisinin C bandı spektrumunun uçakların elektronik sistemlerini engelleyebileceğine ve bunun havacılık sektörü üzerinde devasa bir olumsuz etkiye neden olabileceğine dair kaygılarını dile getirmiş, 5G'nin ABD'de hizmete girişinin ertelenmesi talebinde bulunmuştu.
SORUN YALNIZCA DÜŞÜK GÖRÜŞ MESAFESİNDE Mİ YAŞANABİLİR?
Amerikan Federal Havacılık İdaresi (FAA) 5G'nin potansiyel olarak irtifa göstergesi gibi hassas uçak ekipmanlarını ve düşük görüş şartlarında hareketi etkileyebileceği uyarısı yapıyor ve bu durumun görüş sıkıntısı çekilen bir günde bin uçağın ve yüz bin yolcunun uçuş iptalleri, güzergah değişiklikleri veya gecikmelerle karşı karşıya kalabileceği anlamına gelebileceğini belirtiyor.
Ancak hava yolu şirketleri uçuş kısıtlamasının yalnızca kötü hava koşullarıyla sınırlı olmadığını, uçaklardaki çeşitli modern güvenlik sistemlerinin kullanılamaz hale gelmesiyle öngörülenden çok daha büyük bir sorunla karşı karşıya kalınabileceğini vurguluyor. Bunun önüne geçebilmek için uçakların kalkışına izin verilmeme ihtimali bulunuyor.
'5G TELEFONLAR, UÇAK İRTİFA GÖSTERGELERİNE ZARAR VEREBİLİR'
Konuyla ilgili pazar günü resmi bir açıklama yayımlayan FAA, Amerikan ticari uçak filosunun yüzde 45'ine 5G'nin hizmete gireceği 55 havaalanından 48'inde düşük görüş mesafesinde uçuş gerçekleştirebileceği tahminiyle uçuş izni verdiğini duyurdu. Hava yolu şirketleri ise pazartesi günü yaptıkları açıklamada FAA'nın açıkladığı listede birçok büyük havaalanının bulunmadığına dikkat çekti.
AT&T ve Verizon aralık ayıda uygulamaya hazırlandıkları 5G teknolojisinin hizmete girişini 5 Ocak'a ertelemiş, son olarak bu tarih 19 Ocak olarak belirlenmişti.