Kafe, restoran ve lokantalardaki fahiş fiyatlara vatandaşlar isyan etti.
Fahiş fiyatlı hizmet sunan kafe ve lokantalar için boykot çağrısı yapıldı. Sosyal medyada çok sayıda etkileşim alan paylaşımlar sonucunda vatandaşlar hafta sonu kafe, lokanta ve restoranlara gitmeyeceklerini açıkladılar.
Milliyet'te yer alan habere göre, Tüketici Konfederasyonu (TÜKONFED) Başkanı Aydın Ağaoğlu, konuya ilişkin şu ifadeleri kullandı:
“Pandemi sürecinde tüm dünyada artış trendine giren gıda fiyatları Birleşmiş Milletler (BM) Gıda ve Tarım örgütü FAO'nun verilerine göre son üç yılda küresel piyasalarda yüzde 24, ülkemizde ise yüzde 336 arttı. 36 ayın 19 aylık sürecinde gıda fiyatları küresel piyasalarda gerilemesine rağmen, bizde her ay yükselişini sürdürdü.
TÜİK verilerine göre mart sonu itibarıyla son bir yılda dünyadaki gıda fiyatları yüzde 7 geriledi, ancak bizde yüzde 70.5 artış gösterdi. Gıda fiyatlarındaki ülkemizdeki artış lokanta, cafe, pastane gibi yiyecek, içecek satan mekanların ve fastfood satış noktalarının fiyat listelerine aşırı zam olarak yansıyınca tüketiciler hafta sonu iş yerlerini boykot kararı aldılar.
TÜKONFED sosyal medyada çığ gibi büyüyen bu boykot eylemini destekliyor ve tüm bileşenleriyle boykota iştirak edecektir.
Yiyecek satışı yapılan yerlerin bazılarında içerik miktar ve kalitesiyle oynanmış, lahmacunun harcındaki kıyma miktarı, döner dürümdeki et miktarı düşürülerek istismar edilmiştir. Ayrıca yakın zaman öncesine kadar 25 liradan satılan bir bardak çayın fiyatı maliyet artışına paralel oranda zam yapılarak 40 liraya satılması gerekirken 66 liraya ulaşmıştır.
Açıkçası birçok yiyecek satan işyeri, enflasyon baskısıyla artan maliyetlerini misliyle tarifelerine yansıtarak tüketicilerin tepkisine yol açmıştır. İşte bu ortamda ülkemiz tüketicisi en büyük silahını ve gücünü oluşturan "tüketmeme" kozunu kullanarak fahiş fiyat fırsatçılarına en büyük ve etkili yaptırımı uygulayacaktır. Bu protesto ve boykot eylemi, internet üzerinden yapılan yiyecek, içecek satışlarını da kapsayacaktır.
Bu eylem diğer fahiş fiyat uygulayan sektörlere de ibret olsun diye yapılıyor. Onlar da hesaplarını kitaplarını iyi yapsınlar. Tüketici en büyük kozunu kullanıp tüketmeme tercihine yönelirse o firmaların sonu çok kötü olacaktır.
Bu amaçla fiyatların düşmesini amaçlayarak ülkemiz tüketicisi bu kitlesel eylemi gerçekleştirme kararı almıştır. Fiyatların düşmemesi halinde boykot belki sürekli hale getirilecektir. Tekrarlayarak süreklilik arz edecektir.
Boykot kararı alındı, yediğimiz içtiğimiz şeylerin fiyatları uçtu. Ülkemiz tüketicisi bilinçli davranarak tepkisini ortaya koydu ve bu tepkisini de aldığı bu kararla hayata geçiriyor. Uygulanacak bu boykotun diğer sektörler için de emsal teşkil etmesini bekliyor ve fiyatların aşağı yönlü hareket edeceğini umuyorum”
Bu süreçte tanesi 110 lira olan kurabiye de gündemde yer edinmişti. O fırının sahibi, açıklamalarda bulundu.
Kuzguncuk Fırını işletmecisi Melike Yıldız, kurabiyenin antep fıstığı ve fındık gibi maliyetli kuruyemişlerden imal edildiğini ve hurma ile tatlandırıldığını belirterek, “Sosyal medyada tek bir kurabiye diye algı oluşturuluyor ama normalde tek bir kurabiye 5 gram ağırlığındayken bizim kurabiyelerimizin teki 100-110 gram ağırlığında” dedi.
Şekersiz ve unsuz olarak içeriği tamamen kuruyemişlerden üretilen kurabiyelerin fikir sahibinin babası İbrahim Yıldız olduğunu söyleyen Melike Yıldız, “Babam, sağlığına ve sağlıklı ürünler tüketmeye çok dikkat eden birisidir. Kendi misafirlerine, müşterilerine aynı kalitede ürünler sunmak istiyor. ‘Ne yapabiliriz, ne kalitede ürünler üretebiliriz noktasında düşünürken bu mantar kurabiyeler sadece kuruyemişten yapılsın’ diyor. Ve serüvenimiz böyle başlıyor. Sağlıklı ürünler tüketen birinin müşterilerine de sağlıklı ürünler sunma isteği. Önce antep fıstığı ve fındıkla başlanıyor. Sadece bunlar kullanılarak kurabiyeler elde ediliyor. Sonrasında bunlara şeker koymak istemiyor. Ve şeker yerine hurma kullanmaya başlıyor. Kuzguncuk mantarlarının şu an 6 çeşidi bulunuyor. İki tanesi rafine şekersiz hurmayla tatlandırılıyor. Diğer 4 tanesinde de biraz şeker ilavesi bulunuyor. Ürünün içeriğinde 100 gramla, 120 arasında antep fıstığı veya fındık kullanılıyor” diye konuştu.
Sosyal medyada kurabiye fiyatlarının eleştirilmesini de değerlendiren Yıldız, “Paylaşılan görüntülerle algı yaratılmak isteniyor. Bir kurabiye olarak adlandırıyorlar. Ama bu bir kurabiye değil. Normal bir kurabiyenin gramı 5 gram gelirken bizim kurabiyelerimiz 100-110 gram geliyor. Sadece antep fıstığı ile yapılıyor. Un kullanılmadan antep fıstığı veya fındıktan yapılan ürünmüş gibi düşünülmeli. Kuzguncuk mantarımız patentli bir ürün. Başka bir yerde yok. Algı yaratılarak bunun fiyatından bahsediyorlar ama aynı düzeyde başka bir fırındaki ürünlerin fiyatlarından kimse bahsetmiyor. Bazı yerlerde çok daha fahiş fiyatlara satılıyor” dedi.