Google arama motoru üzerinden yapılan aramaların analiz edilmesiyle oluşturulan Google Trends verileri, belli bir zaman dilimi ile belirli bir bölgede “kimlerin veya neyin” daha fazla arandığı bilgisini veriyor.
Bu veriler de seçimlere giren adayların, internet kullanıcıları arasındaki popülaritesine ilişkin önemli ipuçları ortaya koyuyor.
KORELASYON VAR, SEBEP-SONUÇ İLİŞKİSİ YOK
Bir adayın internette daha fazla aranması ile seçimlerde alacağı oy oranı arasında bir korelasyon olsa da sebep ve sonuç etkisinin olduğu var sayılamaz.
Örneğin 2004’den beri ABD’deki başkanlık seçimlerinde, Google’da en popüler olan aday seçimleri kazanmıştı. Aynı şekilde Fransa’da 2017 cumhurbaşkanlığı seçimlerini kazanan Emmanuel Macron ile İtalya’da 2019 Genel Seçimleri’nde de birinci gelen Matteo Salvini, Google’de en çok aranan isimler olmuştu.
YSK KARARINDAN BERİ İMAMOĞLU'NUN 'POPÜLARİTESİ' TIRMANDI
Euronews’den Hüseyin Koyuncu’nun haberine göre, Yüksek Seçim Kurulu’nun İstanbul’da yeniden seçime gitme kararının açıklandığı 6 Mayıs’tan, 14 Haziran’a kadar İstanbul’da Google üzerinde yapılan aramalarda Ekrem İmamoğlu’nun Binali Yıldırım’dan 3,6 kat daha fazla aradığı ortaya çıkıyor.
Tarih aralığı: 6.05.2019 – 14.06.2019
Yer: İstanbul
• Ekrem İmamoğlu: 36 puan
• Binali Yıldırım: 10 puan
İSTANBUL TÜRKİYE'Yİ YANSITIYOR
Aynı tarihte Türkiye geneline bakıldığında, İmamoğlu’nun 33 puan, Binali Yıldırım’ın da 9 puan alması; aradaki farkın aynı İstanbul’daki gibi yaklaşık 3,6 olması dikkat çekiyor. Yani Google Trends’e göre İstanbul verileri Türkiye genelindeki aramaları yansıtıyor.
31 Mart seçimleri öncesine baktığımızda, İmamoğlu’nun bu dönemdeki kadar “popüler” olamadığı görülüyor. 1 Mart – 31 Mart zaman diliminde İmamoğlu’nun puanı 50, Yıldırım’ın ise 34. Yani İki aday arasındaki fark 1,47 idi.
YSK, CHP adayı Ekrem İmamoğlu’nun 13 bin 729 oy farkıyla kazandığı 31 Mart İstanbul yerel seçimlerini, AKP’nin itirazı sonucu iptal etmiş ve 23 Haziran’da seçimin yenilenmesine karar vermişti.
GOOGLE TRENDS NASIL ÇALIŞIYOR?
Google Trends, kullanıcıların arama motoru ve diğer Google ürünlerinde yaptıkları günlük aramalar arasından, çeşitli ögelerin normalin üzerinde artışını ayrıştırarak gösteriyor ve tüm bu aramalardan da bir veri sunuyor. Google Trends bu aşamaya kadar aramaları yapan kişileri izlerken, kullanıcıların hangi siteye gidip ne yaptığı hakkında bilgi sunmuyor.
Yani o aramayı yapan kişinin düşünce bazında tam olarak hangi safta olduğunu kime oy vereceğini bilemiyoruz. Sadece kişinin aramasını görebiliyoruz.
GOOGLE TRENDS PUANLARI NE İFADE EDİYOR?
Google Trends sitesinde, puanlama sistemini şu şekilde açıklıyor:
"Sayılar, arama ilgisini belirli bir bölge ve zaman için grafikteki en yüksek noktayla göreli olarak gösterir. 100 değeri, terimin en yüksek popülerliğe sahip olmasıdır. 50 değeri, terimin bunun yarısı kadar popüler olduğu anlamına gelir. 0 değeri ise bu terim için yeterince veri olmadığı anlamına gelir.”