Etkinliğe günler kala Maksut Akşar, Mustafa Otar, Didem Şenol, Emre Şen, Cenk Debensason, Cihan Kıpçak ve İnanç Çelengil’den oluşan yedi şef, şarap uzmanı Levon Bağış ile birlikte “Gastromasa Pop-up Lunch” başlığı altında gelen konuklara unutulmaz bir yemek ziyafeti sundular. Yazarlarımızdan Anıl Kurtuldu, bu özel yemeğin hemen ardından Sözen Group CEO & Gastromasa Kurucusu Gökmen Sözen ile bir araya gelerek merak ettiklerini sordu.
Anıl Kurtuldu: Gökmen bey bu yıl gerçekleşecek Uluslararası Gastromasa Gastronomi Konferansı’na değineceğiz ancak öncesinde Neolokal çok özel bir Pop Up Lunch’a ev sahipliği yaptı. Bu özel günü değerlendirecek olursanız neler söylersiniz ?
Gökmen Sözen: Türkiye’de turizm gastronomisi konuşuluyorsa ya da şef restoranı ve Türkiye’nin tanıtımı konuşuluyorsa bu arkadaşlarımızın çok büyük katkısı var. Bu şef arkadaşlarımızın hepsi şef restoranı sahibi. Fine dining dediğimiz ya da degüstasyon menü dediğimiz konularda Türkiye’nin en önemli isimleri. Bu alanda gerçek bir deneyim yaşatabilen şef arkadaşlarla misafirlerimize Ulsulararası Gastromasa Gastronomi Konferansı öncesinde bir yemek verdik. Çok keyifli geçtiğine inanıyorum.
Anıl Kurtuldu: Bu yıl Uluslararası Gastromasa Gastronomi Konferansı 8. kez meraklılarıyla buluşacak. Peki bu yıl gelen konukları ve misafirleri Gastromasa kapsamında nasıl bir program bekliyor ?
Gökmen Sözen: Şef, yatırımcı ve medya olmak üzere yaklaşık 150 kişiye ev sahipliği yapacak. Bu gelen kişi sayısının içinde dünyanın en önemli 60 tane şefi de yer alıyor. Özellikle Güney Amerika’da coğrafya demek, gıda ve ürün demek. Bu kavramlar denince akla ilk olarak Güney Amerika geliyor. Şili’den Peru’ya, Kolombiya’dan Brezilya’ya kadar farklı farklı lokasyonlardan ve Avrupa’nın birçok ülkesinden insanlar geliyor.Buradaki tek amaçları kendi ülkelerindeki sürdürülebilirlik uygulamaları. Bizim amacımız ise Türk insanının önünü açmak. Gastromasa dünyanın en önemli kongrelerinden biri. Türkiye’de bunun çok fazla algısını duymasakta dünya pazarında ciddi bir yeri var. Bu nedenle seneye Londra’da yapılacaktı. Eğer savaş çıkmasaydı biz Ukrayna Turizm Bakanlığı’yla imzalamıştık. Rusya’da da onaylanmıştı ama savaş dolayısıyla olmadı.
Anıl Kurtuldu: Türkiye’de Gastronomi Kültürü sizce neden üst segmentlerde kendine yer bulamıyor?
Gökmen Sözen: Aslında dünyanın en önemli gıda ülkelerinden biriyiz. Ülkemizde eğitimin kitap okuma seviyesi düşük olduğundan dolayı veya yeni deneyimlere çok fazla açık olunmamasından dolayı bunun algısını çok fazla duyamıyoruz. Ben gıda ürünlerimizi pek iyi pazarladığımızı zannetmiyorum. Türkiye de toplam fine-dining restoranı 10’u aşmaz.
Demek ki biz buna çok iyi çalışamamışız ya da yeniliğe çok açık değiliz. Mesela dünyanın en iyi tarihi noktalarından biri Göbeklitepe, bana burada bir tane şef restoranı söyleyemezsiniz. Baktığınız zaman tarihi noktalarda Roma’ya gittiğinizde inanılmaz derecede şef restoranları var. Demek ki yol haritamızı yeniden sorgulamamız gerekiyor.
Anıl Kurtuldu: Gastromasa’nın ziyaretçi kitlesi nasıl ? Yıllar geçtikçe bir değişiklik gösteriyor mu yoksa ilgi duyan kitle yine aynı kitle mi ?
Gökmen Sözen: Gastromasa’ya sadece Türkiye’den değil dünyanın her yerinden ziyaretçi geliyor. Mesela geçen sene 16 bin ziyaretçi geldi. Bu sene 20 bin hedefimiz var. Biz bunu yurtdışındaki insanlarında algısını değiştirmek için yapıyoruz. Amacımız herkesin dikkatini çekmek ve kitleyi olabildiğince genişletmek. Dünyanın her yerine yılda yaklaşık 150 gün seyahat ediyoruz. Dünyanın en iyi şeflerini, en iyi kongrelerini takip ediyoruz. İşimizi bu konuda iyi biliyoruz. Türkiye’nin en önemli şef restoranlarına destek olmak için Michelin’in tek rakibi Gault&Millau Guide’ı getirdik. Gault & Millau’yu geçen sene aldık. Bu sene 4 Aralık’ta galası yapılacak. Burada amacımız şef restoranlarının artması. Bu nedenle biz bunlara inanılmaz derecede destek veriyoruz. Yapılan bu özverili çalışmaların herkes tarafından görülmesini ve kitlenin gelişip nitelikli bir şekilde artmasını diliyoruz.
Anıl Kurtuldu: Gastromasa’yı bir cümleyle anlatsanız desem. Ne dersiniz ?
Gökmen Sözen: Türkiye’nin tanıtım yüzü derim. Biz gelen yabancıları, şefleri ve medyayı iki gün İstanbul’da ağırlayacağız. Tarihi noktalardan gıda ürünlerine kadar, fine-dining restoranlardan geleneksel lokantalara kadar konuklarımızı güzel bir keşfe çıkarıyoruz. Mesela geçen sene Kapadokya ondan önce Gaziantep daha öncesinde Adana ama Gastromasa şehri olacaksa bu şehir İstanbul olacak. Biraz önce söylediğim gibi kısacası Gastromasa Türkiye’nin tanıtım yüzüdür. Ben 25 yıldır sektördeyim, 10 yıldır uluslararası işler yapıyorum. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın, Cumhurbaşkanlığı Tanıtım Ofisi’nin, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin 4-5 Kasım’daki bu gastronomi şöleninde kesinlikle yerlerini almaları ve desteklemeleri gerektiğini düşünüyorum. Türkiyenin gastromisinin gelişmesi için biz katkıda bulunuyoruz. Düşünsenize 150 kişi geliyor. Bunlar çok üst segment ve sosyal medyada bir değeri olan kişiler. Yaklaşık 10 milyon kaliteli dünyadan gastronomi ve turizm seyahatçisi benim sayemde gidiyor. O zaman herkesin hep birlikte aynı platformda buluşması lazım. Ülke gastronomisi için güç birliğinin işimizi kolaylaştıracağını düşünüyorum.
Anıl Kurtuldu: Peki son olarak gastromasa kapsamında eklemek ve söylemek istediğiniz bir şey var mı ?
Gökmen Sözen: Gastromasa zaten iki tane olacak. İlk defa gastronomi markası yurtdışına gidiyor ama Türkiye’de de olacak. Bizim öncelikli amacımız Londra sonra Dubai’de gerçekleştirmek. Çünkü dünya’daki en iyi yeme içme merkezleri ve finans şehirleri New York’ta, Londra’da, Singapur’da ve Dubai’de oluyor. Bizim hedefimiz bu. Biz gidersek Türkiye’nin şefi, gıdası, endüstriyel mutfağı, restoranları gidiyor. Biz kapıyı açıyoruz ama kapıyı açarken de Türkiye’nin en büyük markaları, otel restoran yatırımcıları bize destek oluyor. Ziyaretçiler, profesyoneller hepsi yanımızda ama Kültür ve Turizm Bakanlığımızın, Ticaret Odalarımızın ve Cumhurbaşkanlığı,’nın bunu görmesi ve hep beraber tanıtmamız lazım. Kısacası birlikte hareket edilmesi gereken kolektif bir iş. Mesela şu anda Türkiye’nin en iyi şehir festivali Gaziantep ve Antalya festivali onu da yapan biziz. Bizim işimiz bu zaten. O yüzden işimiz buyken bizden yararlansınlar. Biz çok ticari bir şey beklemiyoruz gönülden destek bekliyoruz.
#GASTROMASA #GÖKMEN SÖZEN #ANIL KURTULDU #NEOLOKAL