Doğuş Otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO’su Ali Bilaloğlu, Habertürk’ten Yiğitcan Yıldız’a açıklamalarda bulundu . Son aylarda markaların fiyatlarını dövizdeki artışın altında artırdığını kaydetti.
CEO şunları kaydetti:
“Hiçbir markanın dövizdeki artışı doğrudan fiyatlarına yansıtmadığını görüyoruz. Eğer, bu olsaydı satışlar anında dururdu. Döviz düşerken de markalar kendi stok politikasına fiyatları indirecektir. Bunun farklı yöntemleri var. Liste fiyatında indirim ve kampanya gibi. Döviz kurları yüzde 20-30 oranında artarken otomobil fiyatları aynı oranda artmıyorsa, döviz kurları gerilerken de fiyatların aynı oranda düşmeyeceği aşikar.”
'FAİZ İNDİRİMİYLE TALEP AZALDI'
Pazardaki yüksek talebin faiz indirimleri ile birlikte düşüşe geçtiğini belirten Bilaloğu, şöyle konuştu:
“Ekim ayına kadar pazarda talep çok kuvvetliydi. Fakat, Merkez Bankası’nın Ekim ayında faiz indirimine gitmesi ve dövizin yükselmesine bağlı olarak fiyatlar arttı ve talep azalmaya başladı. Geçen haftaki showroom trafiği ile bundan üç ay önceki showroom trafiği bizim markalarımızda yüzde 30 azaldı. Bu da talebin azaldığını gösteriyor.”
Faiz indirimlerinin başladığı eylül ayından beri TL’de görülmemiş değer kayıpları yaşanmıştı. Bunun sonunda Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan ekonomiye ilişkin yeni tedbirler getirmek zorunda kalmış, geçen hafta bu adımların duyurulmasından sonra TL hızla değer kazanmış, geçen hafta pazartesi günü 18 TL’yi gören dolar 11 TL’ye kadar çekilmişti.
Kurdaki rekorlarla birlikte fiyatlarda da büyük artışlar meydana gelmişti.
Döviz kuruna endeksli otomobil fiyatları, son bir ayda yüzde 50’den fazla artmış, bazı modellerde fiyat artışı yüzde 100’ü bulmuştu.
'500 BİNİN ALTINA İNEBİLİR'
Türkiye otomotiv pazarının ise 2021’i 750-800 bin adet aralığında kapatacağını kaydeden Bilaloğlu, 2022 beklentileri ile ilgili belirsizliği şöyle anlattı: “Faiz oranları aylık yüzde 1 civarında olduğunda, ekonomi de belirli bir büyümeye gelirse, o zaman otomotiv pazarı da büyüyor. Bu rakamları şu an için öngörmek zor. Son atılan ekonomik önlem adımları ile daha stabil bir ortama giriyoruz, bunun biraz oturması lazım. Stabil ortam devam ederse, 2022 yılında otomotiv pazarı 2021’in biraz altında kalacak şekilde gelişir. Fakat, volatilite son altı hafta olduğu gibi devam ederse o zaman pazar 2022’de 500 bin adetlerin altına inebilir.”
MB’nin faiz indirimlerine de değinen Bilaloğlu, “Faiz indirimleri tüketici ve bireysel kredilere yansımadı. Ayrıca, bir süredir bireysel müşterilerde araç fatura bedeline bağlı kullanılabilecek kredi üst limitleri tanımlı. Hal böyleyken, kredi kullanım oranı sınırlı kalıyor. İki sene öncesine kadar araç satın alımlarında kredi kullanım oranı yüzde 55 iken, bu oran şuan yüzde 20’lere düştü” dedi.