BIST 100 9.390 DOLAR 34,43 EURO 36,29 ALTIN 2.837,00
13° İstanbul
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyon
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkari
  • Hatay
  • Isparta
  • İçel
  • İstanbul
  • İzmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce

Danıştay'ın 'pahalı' diye iptal ettiği ihale aynı şirkete 'zamlı' verildi

Danıştay'ın 'pahalı' diye iptal ettiği ihale aynı şirkete 'zamlı' verildi

Bursa'da, Danıştay kararıyla iptal edilen 1 milyar 607 milyon liralık metro hattı aynı şirkete 1 milyar 950 milyon 628 bin liraya yeniden ihale edildi. CHP Bursa İl Başkanı İsmet Karaca, "Hâlbuki ihale yandaş şirketlere zam vermek için değil, rekabet oluşturup indirim almak için yapılır" diyerek tepki gösterdi.

Danıştay'ın pazarlık usulüyle yapıldığı gerekçesiyle iptal ettiği 1 milyar 607 milyon liralık Bursa'daki metro hattı ihalesi aynı usulle yeniden aynı şirkete 1 milyar 950 milyon 628 bin 508 liraya ihale edildi.

600 MİLYON LİRA MALİYET HESAPLANMIŞTI

AKP'li Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş'ın bu hat için 600 milyon lira maliyet hesaplayıp kamuoyuna duyurduğunu hatırlatan CHP Bursa İl Başkanı İsmet Karaca, “Bu hat 1 milyar 607 milyon liraya ihale edilince, maliyetin yaklaşık üçe katlanmasına itiraz etmiştik. İhale tekrarlandı ve bu kez 1 milyar 950 milyon 628 bin 508 liraya yine aynı şirkete verildi. Maliyet de 3 kattan fazlası oldu. Hâlbuki ihale yandaş şirketlere zam vermek için değil, rekabet oluşturup indirim almak için yapılır. AKP iktidarının ülkeyi ve bütçeyi nasıl kötü yönettiği, halkın parasını nasıl çarçur ettiği, yandaşa nasıl peşkeş çektiği bir kez daha tüm çıplaklığıyla ortaya çıkmıştır” dedi.

“DOLAR BAZINDA DA YÜZDE 14 ARTIŞ VAR”

AKP hükümetinin şeffaflıktan kaçınması nedeniyle ihale detaylarına zorlukla ulaşılabildiğini belirten İsmet Karaca şöyle konuştu;

* Bursa Büyükşehir Belediyesi parasızlıktan yatırım yapamaz duruma düşürülmesi nedeniyle Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından yapımı üstlenilen ve daha sonra idari yargı kararıyla iptal edilen Bursaray Emek-Şehir Hastanesi hattı için 2020 ekim ayında yapılan ilk ihale 1 milyar 607 milyon 824 bin liraya sonuçlandı. Nisan ayı başında da projenin temeli atıldı.

* Söğüt İnşaat-Taşyapı İnşaat ortaklığına verilen ihale o tarihteki kurla 204 milyon dolar iken ve bu rakam bile benzer projelerle karşılaştırdığımızda en az yüzde 30 pahalıyken, ihale birkaç gün önce tekrarlandı, rekabet koşulları yine oluşturulmadı ve bu kez 1 milyar 950 milyon 628 bin liraya yani bugünkü kurla 233 milyon dolara aynı şirketlere verildi.

* Danıştay'ın Kamu İhale Kanunu 21-maddesi kapsamında yapılamayacağına hükmettiği ihale, açık ihale yerine Bakanlığın yine aynı yöntemde ısrar etmesi nedeniyle yine 21-B'ye dayanılarak yine pazarlık usulüyle yapılmıştır.

“MELİH GÖKÇEK’İN EN ÇOK İHALE VERDİĞİ ŞİRKET”

* Değişen hiçbir şey yok ama tekrarlanan bu ihalede ne oldu da dolar bazında yüzde 14 zam yapıldı? Ne oldu da maliyet bizim paramızla 342,8 milyon lira, bugünkü resmi kurla döviz bazında 29 milyon dolar arttı?

* Melih Gökçek'in başkanlığı döneminde en fazla ihale verdiği şirketlerden olan Söğüt İnşaat ile ortağı Taşyapı'nın kasalarına aktarılacak para tam 342,8 milyon lira artırıldı.

* Fahiş fiyatlı ihaleyi iptal eden Danıştay kararı bile AKP Hükümetinin kasıtlı tutumu nedeniyle yandaşların işine yarar hale dönüştürülmüştür. AKP hükümeti artık iyice sevk ve idareyi kaybetmiştir. Bu durumun başka bir izahı yoktur.”

“KİLOMETRE MALİYETİ 39 MİLYON DOLAR”

Delme tünelli İzmir Narlıdere-F Altay hattının ortalama kilometre maliyetinin 29.71 Milyon dolar; delme ve aç-kapa tünelli Kocaeli-Gebze-Darıca hattının kilometre maliyetinin 21.5 milyon dolar olduğunu hatırlatan İsmet Karaca, “Buna karşın yapısı gereği daha ucuza mal olması gereken hemzemin aç-kapa tünelli Emek-Şehir Hastanesi Bursaray hattı ortalama kilometre maliyeti ilk ihalede 34 milyon dolarlık fahiş bir rakam oldu. Şimdi ise ortalama kilometre maliyeti 39 milyon dolarla inanılmaz bir kazık haline dönüştü” ifadelerini kullandı.

“BU FAHİŞ İHALENİN YARGIYA GÖTÜRÜLMESİ GEREK”

CHP’li İsmet Karaca, ilk ihalede bol keseden 48 ay süre tanınan proje yapım süresinin, ikinci ihalede normalleştirilerek 24 aya indirildiğini de belirterek şunları söyledi;

* Emek-Şehir Hastanesi hattı ihalesi iptal edilmesi bile rekabet koşulları oluşturulmasını sağlayamadı, adrese teslim ihaleyi engelleyemedi. Bu ihalenin Kamu İhale Kurumu'nca onaylanması durumunda yeniden idari yargıya götürülerek iptalinin talep edilmesi gerekiyor.

* Hukuksuz bir işlemle kamu zararına yol açılmış bulunmaktadır. Anlaşılıyor ki, AKP iktidarının gözünü giderayak iyice para hırsı bürümüştür. Danıştay kararına inat çarçur edilen bu paraların hesabı, günü gelip de sorulmayacak mı zannediliyor.”