BIST 100 9.323 DOLAR 38,26 EURO 44,00 ALTIN 4.247,17
18° İstanbul
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyon
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkari
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • İstanbul
  • İzmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce

Araç Sigorta Ücretleri 2023 Yılında Artacak mı?

Araç Sigorta Ücretleri 2023 Yılında Artacak mı?

Araç sigorta ücretleri belirlenirken 2023 yılında da en önemli kriter hasar geçmişi olmaya devam ediyor. Sigorta şirketleri için temel referans unsuru olan hasar geçmişi son basamak düzenlemeleri ile yerleşik bir sistem halini almış durumda.

Araç sigorta ücretleri belirlenirken 2023 yılında da en önemli kriter hasar geçmişi olmaya devam ediyor. Sigorta şirketleri için temel referans unsuru olan hasar geçmişi son basamak düzenlemeleri ile yerleşik bir sistem halini almış durumda. Başlangıç olarak 4. basamaktan sisteme giriş yapan sigortalı, ilerleyen yıllarda hasar durumuna göre daha az prim ödemesi gereken 5, 6, 7. basamağa veya daha fazla prim ödemesi gereken 3, 2 ve 1. basamağa geçiyor. Kaza yapmadan geçirilen yıllar sigortalı sicili bakımından olumlu kabul edilip daha düşük primlerle sigorta yapılıyor. Aksi durumlarda yani sık sık kazaya karışan sürücüler ise sigorta şirketleri tarafından riski yüksek olarak algılanır ve sigorta işlemleri için daha yüksek prim ödemeleri gerekiyor.

Araç sigorta ücretleri bir tavan fiyat üzerinden hesaplanıyor. Basamak sistemi ise bu tavan fiyat üzerinden yapılacak hasarsızlık indirimleri ile hasar durumlarında uygulanacak prim artış oranlarını belirlemekte kullanılıyor. Yeni sistemde uygulanan tavan fiyat Eylül 2022’de yapılan düzenleme ile her ay %4,75 oranında arttırılıyor. Yeni bir kararname ile artış veya azalış yönünde herhangi bir değişiklik yapılmadığı sürece aylık %4,75’lik artış oranı uygulaması yeni yılda da devam ediyor olacak. Trafik sigortası için geçerli olan bu oranların araç kasko değeri hesaplamasından bağımsız olduğunu bu noktada belirtmek gerekiyor. Sigorta teklif alırken bu koşulları da göz önüne almalısınız.

Trafik Sigortası Fiyatını Neler Etkiler?

Trafik sigortası fiyatlarını belirleyen temel unsur sigortalının hasar geçmişi olurken daha az etki etmekle birlikte hesaplamada kullanılan başka faktörler de bulunuyor. Araç sigorta ücretleri hesabında kullanılan parametreler arasında aracın il plaka kodu bulunuyor. Standart ücretlere İstanbul plakalı araçlarda %6 ilave prim uygulanırken bu oran Ankara, Bursa ve Kocaeli plakalı araçlarda %3 olarak uygulanıyor. Erzurum, İzmir, Kayseri ve Yalova illerinde plaka bazlı bir artış veya indirim söz konusu olmuyor. Diğer plaka numaralı illerde ise %1-5 oranında tavan fiyattan indirim söz konusu olabiliyor. Bunlara ilave olarak aracın model yılı yani yaşı ve donanım seviyesi gibi sigorta fiyatını etkileyen tali unsurlar da bulunuyor.

Kazaya Karışmayan Sürücüler 2023 Yılında İndirimli Sigorta Yaptırabilir mi?

Trafik sigortası sistemi herhangi bir kazaya karışmayan sürücüyü ödüllendiren, sık sık kaza yapan sürücüleri ise daha dikkatli olmaları bakımından ilave prim ödemeye zorlayan bir yapıyla kuruluyor. Bu sebeple 2023 yılında geçmiş yıllarda olduğu gibi hasar geçmişi bakımından temiz olan sürücülere bulundukları kademeye göre indirimli tavan fiyat uygulaması yapılıyor. Trafiğe ilk kez çıkan sürücüler belirlenen tavan fiyat ve 4. basamak üzerinden sigortalanıyor. Bir yıllık hasarsızlık sonucunda 5. basamağa ilerleyen seviye %10 indirimli prim ödenmesi anlamına geliyor. 3 yıl art arda kazaya karışılmadığı durumda 7. basamak üzerinden ve %42 indirim ile prim ödemeleri mümkün oluyor.

Tersi durumlarda, yani kazaya karışılması halinde hasarsızlık indirimi yerine tavan fiyat üzerinden ilave prim ödenmesi gerekiyor. İlk kaza 3. basamak ve %45 ilave prim anlamına gelirken tekrarlayan kazalar 1. basamaktaki %135’lik ilave prim oranına kadar ilerlemeye neden oluyor. Bu durumu bir örnek ile açıklayalım: İstanbul plakalı bir otomobil ilk kez sigortalanmak istendiğinde 4. basamak üzerinden sigortalanıyor. Aynı aracın hasarsızlık ile 7. basamağa ulaşması halinde ödenecek prim %42 oranında düşüyor. Kazalara karışmasının ardından 1. basamağa gerilemesi halinde ise ödeyeceği primde %135 artış görülüyor. Yani aynı araca sahip iki farklı kişinin ödeyeceği sigorta prim miktarı hasar geçmişine göre değişkenlik gösteriyor.