Ekonomik ve finansal kriz, son 20 yıla damga vuran köprü, otoyol, tünel ve hastane yapımında tercih edilen yap-işlet-devret (YİD) projelerini de vurdu. Karayolları Genel Müdürlüğü’nün (KGM), yaklaşık 6 ay önce ihale ettiği Antalya-Alanya ve Ankara-Kırıkkale-Delice Otoyolu projeleri finansman sorunu nedeniyle “askı”da tutuluyor. İhaleler, sonuçlandırılmıyor. Projeler beklemede...
Peki, ne olacak? Bu soruyu yanıtlamadan önce söz konusu projelere daha yakından bakalım.
Karayolları Genel Müdürlüğü, daha önce 5 kez ertelenen, YİD modeliyle yapılacak Antalya-Alanya ve Ankara-Kırıkkale-Delice otoyolları için 2023 yılının aralık ayında ihaleleri gerçekleştirdi.
122 kilometrelik Antalya-Alanya otoyolu için Limak İnşaat, Makimsan-Caba İnşaat ve Çelikler Taahhüt-YSE Yapı teklif verdi.
En iyi teklif Limak İnşaat’tan geldi. Limak, KDV hariç 76 milyar 698 milyon 550 bin 561 TL 69 kuruş teklif etti.
120 kilometre uzunluğundaki Ankara-Kırıkkale-Delice otoyolu için de üç firma teklif verdi. Çelikler Taahhüt, Fernas İnşaat ve Makimsan+Caba İnşaat.
Bu ihalede en iyi teklif, Fernas’tan geldi. Fernas, KDV hariç 43 milyar 483 milyon 952 bin TL’lik teklif sundu.
İhaleler, yaklaşık 6 aydır sonuçlandırılamıyor. Ne onaylanıyor ne de iptal ediliyor. Deyim yerindeyse askıda tutuluyor.
Kaynaklar, Türkiye’nin karşı karşıya kaldığı finansman sorununa işaret ederek, “Projelerde, finansman bulma ve finansmana erişim sorunları devam ediyor. Bu sorun, doğal olarak tüm projeleri etkiliyor. YİD modeliyle inşa edilecek Antalya-Alanya ve Ankara-Kırıkkale-Delice otoyol projeleri de bunlar arasında yer alıyor” dedi.
İhalelerin, iptalinin söz konusu olmadığını belirten kaynaklar, “Şu anda bir onay söz konusu değil. Elbette iptal de yok. Bekliyor” diye konuştu.
YİD yöntemiyle yapılacak iki otoyol projesi... İhaleler yapıldı. Ancak aylardır sonuçlandırılamıyor. Ekonomik krizin başka bir biçimde dışa vuruşunu yaşıyoruz.