BIST 100 9.550 DOLAR 34,54 EURO 36,01 ALTIN 3.005,46
16° İstanbul
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyon
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkari
  • Hatay
  • Isparta
  • İçel
  • İstanbul
  • İzmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce

Akaryakıt istasyonu işletmecilerinden açıklama: Binlercesi kapanmak üzere

Akaryakıt istasyonu işletmecilerinden açıklama: Binlercesi kapanmak üzere

Petrol Ürünleri İşverenler Sendikası (PÜİS) Ege Bölge Başkanı Mert Aslan, "Son yaşanan olaylar neticesinde yüzlerce akaryakıt istasyonu kapanmış olup, 4 bin istasyon daha kapanma noktasındadır. Bu istasyonların kapanması halinde yaklaşık 4 milyar dolarlık milli servet kaybı yaşanacak, istihdam olarak da tahmini 50 bin çalışanımız işsiz kalacak" dedi. Birçok bayi sahibinin inşaat firmalarıyla görüştüğünü aktaran Aslan, yakında akaryakıt istasyonlarının yerinde gökdelenlerin yükselebileceğini ileri sürdü.

İzmir Bornova'daki sendika merkezinde düzenlenen basın toplantısına PÜİS Ege Bölge Başkanı Mert Aslan, PÜİS Genel Başkan Başdanışmanı Kemal Buluğ ve PÜİS İletişim ve Sosyal İşlerden Sorumlu Genel Başkan Yardımcısı Coşkun Turcan katıldı.

Akaryakıt zamlarının ardından Türkiye genelinde 800’e yakın bayinin kapandığını aktaran PÜİS Ege Bölge Başkanı Mert Aslan, şunları söyledi:

Ülke genelinde akaryakıt istasyonlarında 180 bin ila 200 bin kişi arası istihdam etmektedir. Son yaşanan olaylar neticesinde yüzlerce istasyon kapanmış olup, 4 bin istasyon daha kapanma noktasındadır. Bu istihdamın devamlılığı risk altında olup, milyarlarca liralık yatırımlar da yok olmak üzeredir. Bu istasyonların kapanması halinde yaklaşık 4 milyar dolarlık milli servet kaybı yaşanacak, istihdam olarak da tahmini 50 bin çalışanımız işsiz kalacaktır. Dolayısıyla birçok noktada vatandaşlarımız da bu hizmetlerden faydalanamayacak ve zorluklar yaşayacaktır.

İzmir'de en son Urla, Ödemiş ve Bergama’da bayilerin kapısına kilit vurmak durumunda kaldığını aktaran Aslan, “Ege Bölgesi’nde kapatan akaryakıt bayi sayısı 50’ye yakın. Artık kapatmalar kent merkezine doğru geliyor. Ödemiş veya Bergama'da bir istasyon kapattı diyelim, en yakın istasyon 30- 35 km ötede olacak. Bir köylü, çiftçi ne yapacak? Köyüne, evine nasıl ürün götürecek?” diye konuştu.

'İSTASYONLARIN YERİNDE GÖKDELENLER YÜKSELECEK'

Mert Aslan, akaryakıttaki toplam kar marjının yüzde 6 olduğunu belirtirken, “Bunun yüzde 3’lük kısmı bayiye kalmakta olup, bir istasyonun işletme giderleri yüzde 5’tir. Günde ortalama 10 bin litre satış yapan bir istasyon ayda yaklaşık 60 bin TL zarar etmektedir. Bu ticaret sürdürülebilir değildir. Bayiler şu anda riskli sektör olduğu gerekçesiyle bankalardan kredi kullanamıyor. Çok güçlü değilseniz, bankalardan kredi kullanamıyorsunuz. Artık akaryakıt bayileri inşaat firmalarıyla görüşüp, akaryakıt istasyonunu yıkıp, yerine inşaat yapmak üzere görüşmeye başladılar. Yakın bir dönemde böyle giderse, akaryakıt istasyonlarının yerini binalar, gökdelenler alabilir. Çünkü kira bedelleri başta olmak üzere karlılığı daha fazla. Şehir içindeki istasyonlarımızı belki arsa değerine çevireceğiz belki ama hepsinin böyle bir değeri yok. Onlar ne yapacak?” ifadelerini kullandı.

'80 BAYİ POS CİHAZINI SÖKTÜ'

Bayilerden yüzde 3’lere varan kredi kartı komisyon bedeli kesildiğini, bu durumun çok zorlayıcı olduğunu vurgulayan Aslan, şunları söyledi:

Şu an satışlarımızın yüzde 70’e yakını kredi kartı ile yapılıyor. Akaryakıtta taksit yok. Biz nakit alanla, kredi kartıyla ödeme yapanların ödediği ücretin farklı olmasını istiyoruz. Sadece bu hafta Ege Bölgesi’nde 70- 80 bayi pos cihazlarını söktü ‘Kredi kartıyla satışlarımız yoktur’ dediler. Kim nakit bin lirayı cebinde taşır bilemiyorum. Bu işlerimizi olumsuz etkileyecektir. Şu an net yüzde 40 satışlarımızda azalma var. Biz yüzde 15 entegre karlılığımız olsun istiyoruz.

Aslan, bayilerin ayakta kalabilmesi için yapılmasını istediklerini ise şöyle sıraladı:

Kredi kartı komisyon maliyetleri; nakit ve kredi kartlı satışlar için ayrı fiyat olmalıdır. Nakliye fiyatları; nakliye ücretleri kar paylarının dışına alınmalı, kilometre bazında fiyat artışı olmalıdır. Aliağa’dan akaryakıt istasyonuna kadar olan mesafe satış fiyatına eklenmelidir. KDV’nin; yüzde 18’ den yüzde 8’e düşürülmesi ve aradaki farkın bayii karlılığına eklenmesini sektör olarak talep ediyoruz. Bu uygulama gerçekleştiği takdirde, akaryakıt üzerinden yapılan mali kaçakçılığın engellenmesine de yardımcı olacaktır.

'TEMİNAT SORUNU YAŞANIYOR...'

PÜİS Genel Başkan Başdanışmanı Kemal Buluğ ise bayilerin teminat uygulamasıyla ilgili de sorun yaşadıklarını belirterek, şunları söyledi:

Gelir İdaresi Başkanlığı, yeni açılan bir istasyondan 1 milyon TL’lik teminat mektubu alacak. Mevcut istasyonlardan ise yıllık cirosunun binde 1’i oranında teminat mektubu istenecek ama bu teminat mektubunun süresiz olması isteniyor. Bankalar ise akaryakıt istasyonlarını riskli olarak gördükleri için teminat mektubunu süresiz vermek istemiyor. Böyle olursa, teminatı birçok akaryakıt bayisi veremeyecek. EPDK, bu bayilerin lisanlarını iptal edecek ve bu istasyonların kapanması söz konusu olacak. Akaryakıt sektörünün, kökünden yeni bir düzenlemeyle, karlılıktan işletmeye kadar yeni bir düzenlemeyle ele alınması, konuşulması gerekiyor.

(ANKA)